Green screen och källkritik

Innan vi tar julledigt från både skola och jobb har vi två uppgifter kvar som är kopplade till filmskapande och källkritik. Dessa två går för mig hand i hand då vi behöver lära barnen att vara kritiska till de dem ser på tv och i ipadsen. Finns det verkligen flygande grisar eller tigrar som kan köra bil? det handlar även om att barnen för chans att ”öva” sin fantasi förmåga och kunna skilja på fantasi och verklighet.

Att då jobba med green screen ger barnen enligt mig en tydlig vägledning för hur vi faktiskt kan manipulera både bilder och videos. Det vi ser i barnprogram kanske inte alltid är helt sant. Det betyder ju inte att vi ska bryta ner deras fantasi utan att vi mer gör barnen medvetna om att det är en skillnad mellan fantasi och verklighet. Med hjälp av filmskapande kan barnen få utlopp för sin fantasi och få den verklig. Så för mig är arbetet med filmskapande super viktigt för att få in medvetenheten kring maipulerande bilder samtidigt som dem skall få utlopp för sin fantasi och skapa utifrån deras egna erfarenheter och tankar/funderingar.

Så vår näst sista uppgift i skolan var att skapa en film i en green screen app och ge en tanke till ikt användning i förskolan. Här kommer min lilla filmsnutt (filmen fick max vara 30 sekunder lång)

Lämna en kommentar

Designa en webbplats som denna med WordPress.com
Kom igång